ANALIZA FUNDAMENTALNA - Metody Wyceny Przedsiębiorstwa
Metoda dochodowa - opiera się na aktualnej wartosci wszystkich przyszłych dochodów, które wpływają na wycenę przedsiębiorstwa. W przypadku dochodów pieniężnyczh mogą jes stanowić
dywidendy i akcje w momencie ich sprzedaży.
-Metoda wyceny na podstawie dywidendy: wskaźnik dywidendy / cena - iloraz kwoty dywidendy na 1 akcję
-Metoda stałego wzrostu dywidendy - w tej metodzie przyjmuje się stałe tempu wzrostu dywidendy.
-Model stałej dywidendy - dywidenda wypłacana jest co roku (renta wieczysta)
P=D/R
D- wypłacana dywidenda
R - wymagana stopa zwrotu
Metody mnożnikowe (wskaźnikowe) - metoda wyceny wartości przedsiębiorstwa na podstawie porównania z podobnymi przedsiębiorstwami, przy zastosowaniu odpowiednich wskaźników ekonomicznych.
Wartość wskaźnikia w porónaniu z innymi firmami z tego samego sektora może informować o przewartościowaniu firmy lub jej niedowartościowaniu.
Do podstawowych wskaźników należą: P/E, P/BV, P/CF/ D/S
zobacz więcej o wskaźnikach AF
Metody bazujące na przepływach pieniężnych DCF - polegają na określeniu strumieni zysku jakie zasilą spółkę w przyszłości i wyliczeniu wartości tych przepływów w chwili obecnej.
wartość przedsiębiorstwa = wartość przedsiębiorstwa - wartośc zadłużenia
Co wpływa na DCF:
-raporty finansowe
-stopy wzrostu zysku w przyszłosci
-stopy procentowe
-oprocentowanie kredytów dla firm
-rentowność spółki