Niespełna 6
milionów złotych kary zapłacić ma Getin Noble Bank, który złamał prawo
nieprecyzyjnie określając warunki umowy kredytowej – uznała Prezes Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To trzecia kara UOKiK nałożona na Getin
Noble Bank od momentu jego powstania - rzecznik prasowy Banku poinformował już
o odwołaniu się od postanowień decyzji do sądu.
Naruszone zbiorowe interesy konsumentów
Postępowanie przeciwko Getin Noble Bank
rozpoczęte w czerwcu 2011r. po skargach konsumentów, zakończyła decyzja
łódzkiej delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z 8
listopada ubiegłego roku. Było ono związane bezpośrednio z postanowieniami
zawieranymi w umowach z klientami Banku oraz samych jego praktyk w przypadku
udzielania kredytów samochodowych.
W toku postępowania ustalono, że Getin
Noble Bank w zawieranych umowach kredytowych stosował nieprecyzyjne zapisy
zobowiązujące pożyczkobiorcę do przekazywania informacji każdorazowo w
przypadku wystąpienia okoliczności mogących mieć wpływ na zdolność kredytową
klienta. Zgodnie z § 5 „Obowiązki Klienta” „Ogólnych warunków umowy w zakresie
kredytowania pojazdów w Getin Noble Banku S.A.” – Klient zobowiązuje się do:
informowania Banku, każdorazowo bezzwłocznie po ich wystąpieniu, o istotnych
okolicznościach mogących mieć wpływ na jego zdolność kredytową i terminową
spłatę kredytu. Urząd uznał na tej podstawie, że stosowanie powyższego zapisu
jest praktyką krzywdzącą konsumenta, ponieważ nie określono nim jasnych
terminów ani okoliczności w jakich pożyczkobiorca zobowiązany jest do
przekazania stosownej informacji. Bank mógł przez to dowolnie interpretować
powyższy zapis, a tym samym decydować czy wskazane przez konsumenta
okoliczności wpływają na jego sytuację majątkową, co mogło prowadzić do
wypowiedzenia umowy i obowiązku natychmiastowej spłaty kredytu, czy też
pozostają bez związku.
W trakcie trwającego postępowania Urząd
ustalił poza tym, że bank bezprawnie pomijał w umowie kredytowej informację o
łącznej kwocie wszystkich kosztów, opłat i prowizji, których uregulowanie
leżało w gestii pożyczkobiorcy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
informacje takie winny być bowiem integralnym elementem zapisów zawieranej
umowy kredytowej, a nie stanowić wyłącznie załącznik do niej.
Mimo, że bank zaprzestał stosowania
dyskusyjnych zapisów i praktyk jeszcze w trakcie prowadzonego postępowania, to
obie nieprawidłowości spowodowały nałożenie na podmiot kary w wysokości 5,9 mln
zł, związanej z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów. Zgodnie z
informacjami udzielonymi przez rzecznika prasowego Banku – Wojciecha Sury,
przedsiębiorca odwołał się od decyzji w całości do Sądu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów.
Getin na cenzurowanym
To już trzecia kara nałożona na Getin Noble
Bank od momentu powstania podmiotu, czyli połączenia Getin Banku z Noble Bank.
W sierpniu 2010r. UOKiK zakwestionował inną praktykę Banku. Zarzuty Urzędu dotyczyły kampanii produktów
pakietowych banku prowadzonej od stycznia do lutego 2009r., zachęcającej do
założenia lokaty i internetowego rachunku. Zgodnie z informacjami zawartymi w
reklamie, oprocentowanie lokaty wynosiło 8 procent w skali roku, a e-konto było
bezpłatnym prezentem udzielanym w ramach jej otwarcia. W trakcie postępowania
Urząd ustalił jednak, że w rzeczywistości konto nie było dodatkowym prezentem
do lokaty, ponieważ w przypadku nieutrzymywania na nim minimum tysiąca złotych,
bank potrącał jednoprocentową prowizję od kwoty lokaty. Kara nałożona przez
Prezes UOKiK za wprowadzanie konsumentów w błąd opiewała na 755.631zł. Wart
zaznaczenia jest fakt, że bezzwłocznie uregulował nałożoną nań sankcję
finansową.
Kolejna sprawa przeciwko Getin Noble Bank,
znajdująca rozwiązanie w listopadzie 2010r., związana była z naruszeniem
zbiorowych interesów konsumentów spowodowanym niezgodnym z prawem pobieraniem
opłat od użytkowników kart kredytowych banku. Przeprowadzone w sprawie
postępowanie UOKiK wykazało, że Getin Noble Bank w Tabeli opłat i prowizji kart
kredytowych i ratalnych dopuszczał zastosowanie opłaty związanej z obsługą
nieterminowych spłat np. wysłanie sms, kontakt telefoniczny czy monit. Jak
ustalił Urząd, bank już w pierwszym dniu powstania zadłużenia automatycznie
naliczał tę opłatę wszystkim klientom bez wyjątku. Koszty te naliczane były
nawet jeśli nie podejmowano żadnych działań w stosunku do konsumenta. Zdaniem
Urzędu jednym z efektów działania banku było niesłuszne obciążanie kosztami
upomnień klientów, którzy spłacili zaległości, zanim bank zdążył podjąć czynności
przypominające o zadłużeniu. Niedozwolona praktyka była stosowana przez Getin
Bank od 2006 r., a po fuzji z Noble Bank także przez Getin Noble Bank. Wynikiem
tego postępowania była blisko dwumilionowa kara nałożona na Bank przez Prezes
UOKiK.
autor:
Portal Skarbiec.Biz