Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów po raz kolejny wytoczył najcięższy oręż skierowany
przeciwko nieuczciwym loteriom SMS, które zalewały pamięci naszych telefonów
komórkowych. Tym razem, za nierzetelne informowanie o warunkach loterii - 21
mln grzywny finansowej ukarano Polską Telefonię Cyfrową. Czy przyjęta przez
Sejm pod koniec 2011r. ustawa jest w
stanie uchronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez
operatorów i organizatorów podobnych loterii?
Czy
stałeś się dzisiaj milionerem?
Sprawą loterii „Czy stałeś się dzisiaj
Milionerem” zorganizowanej na zlecenie Polskiej Telefonii Cyfrowej (PTC) Urząd
Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zainteresował się w listopadzie
2010r. po otrzymaniu kilkuset skarg konsumentów. Większość uczestniczących w
konkursie osób nie zdawała sobie bowiem sprawy z warunków uczestnictwa w
loterii oraz powiązanymi z nią kosztami, o których dowiadywały się one dopiero
po analizie rachunku telefonicznego. Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziła treść
wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie trwającym od 25
października 2010r. do 2 lutego 2011r. Były to przykładowo wiadomości tekstowe
„ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY!
Wyślij za darmo TAK na 8007! Sms-y na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl
4,88zł/dzień”. Zdaniem Urzędu, wiadomości tego typu powodowały, że przekaz stał
się nieczytelny i niezrozumiały oraz miał na celu wywołanie wrażenia, że
abonent nic nie płaci, biorąc udział w loterii. Odesłanie darmowego sms-a
wiązało się jednak nie tylko z uczestnictwem w konkursie, ale również z
otrzymywaniem płatnych sms-ów do dnia zakończenia loterii lub przesłania
rezygnacji. Od momentu zgłoszenia uczestnicy otrzymywali od PTC jedną wiadomość
dziennie, której koszt wynosił 4,88 zł brutto. Stawka ta jest równoznaczna z
tym, że jeśli dany klient zdecydował się na uczestnictwo w loterii niedługo po
jej rozpoczęciu, to koszty jego partycypacji sięgnąć mogły ponad 400 zł brutto.
Choć decyzja nie jest ostateczna, a PTC
przysługuje prawo do odwołania się do sądu, to za naruszenie zbiorowych
interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorstwo karę w
wysokości 21.262.842 zł.
Loterie
sms-owe pod ostrzałem
To nie pierwsza tego typu decyzja
skierowana przeciw organizatorom naciąganych loterii sms-owych. Wcześniej Urząd
338 tysiącami grzywny ukarał m.in. spółkę Internetq Poland organizującą loterię
„BMW od Orange”. Treści wiadomości tekstowych wysyłanych przez przedsiębiorstwo
sugerowały, jakoby odesłanie sms-a było równoznaczne z przyznaniem nagrody, a
było ono jedynie zgłoszeniem gwarantującym udział w losowaniu nagrody głównej -
samochodu. Ta sama spółka ukarana została niespełna półmilionową grzywną
dotyczącą postępowania wyjaśniającego w sprawie loterii „Pusty SMS”. Również w
przypadku tego konkursu stosowano niedozwoloną praktykę polegająca na
sugerowaniu, że wysyłka wiadomości równoznaczna jest z wygraną w konkursie.
Sprawa nieuczciwych loterii stała się na
tyle drażniąca, że przyczyniła się do ekspresowego wręcz przyjęcia nowelizacji
prawa telekomunikacyjnego. Przyjęta pod koniec sierpnia zeszłego roku nowela,
mająca na celu zwiększenie ochrony abonentów zakłada m.in. czytelność ceny i
warunków uczestnictwa w tego rodzaju konkursach. Ich organizatorzy zostali
bowiem zobligowani do stosowania odpowiedniego w porównaniu z wielkością
prezentowanego numeru telefonu rozmiaru czcionki, udostępniania możliwości
natychmiastowej i bezpłatnej rezygnacji z usługi, oraz stosowania w przekazach
reklamowych tła umożliwiającego bezproblemowe odczytanie najistotniejszych
warunków prezentowanej w reklamie oferty. Zmiany legislacyjne opracowane przez
Urząd Komunikacji Elektronicznej we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury
spowodowały, że dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie
obowiązany na żądanie abonenta do:
·
nieodpłatnego
blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, na
numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń
przychodzących z takich numerów;
·
umożliwienia
abonentowi określenia maksymalnej ceny za usługę o podwyższonej opłacie i
nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej
opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w
żądaniu oraz połączeń przychodzących z takich numerów.
Dodatkowo, zgodnie ze zmianami, niebawem
wprowadzone zostaną progi kwotowe, po przekroczeniu których dostawca publicznie
dostępnej usługi telekomunikacyjnej, będzie musiał poinformować abonenta i
zablokować na jego żądanie wykonywanie połączeń na numery o podwyższonej
opłacie i odbieranie połączeń z takich numerów.
autor:
Portal Skarbiec.Biz