Z dniem 1
stycznia 2012r. rejestracja prowadzących działalność gospodarczą odbywa się
wyłącznie w sieci. Finalizowany jest tym samym proces budowania i wprowadzania
elektronicznego rejestru dostępnego przez Internet. Projekt wkroczył w końcową
fazę realizacji z dniem 1 lipca 2011 od którego to funkcjonowanie rozpoczęła
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”).
Zasadniczą zmianą jest utrata statusu
„organów ewidencyjnych” przez gminy, które dotychczas zobowiązane były do
prowadzenia ewidencji. 1 stycznia 2012 zakończył się okres przejściowy, w
którym to miało nastąpić przeniesienie danych z ewidencji gmin do CEIDG.
Po zmianach, osoba chcąca rozpocząć
działalność powinna złożyć wniosek o wpis do CEIDG, wypełniając elektroniczny
formularz dostępny na domenach www.ceidg.gov.pl lub BIP Ministerstwa
Gospodarki. Wniosek jest zwolniony od opłat.
Po złożeniu wniosku, system generuje
potwierdzenie złożenia wniosku lub informacje o błędach, które należy poprawić,
wysyłane automatycznie do wnioskodawcy na adres poczty elektronicznej wskazany
w formularzu.
Jak podpisać wniosek elektronicznie?
Formularz musi zostać oczywiście podpisany.
Rozwiązania są dwa: opatrzenie elektronicznym podpisem (który kosztuje i to
czasami nie mało), bądź skorzystanie z instytucji bezpłatnego zaufanego
profilu. Z powodu kosztów i stosunkowo niewielkiego rozpowszechnienia
korzystania z elektronicznego podpisu, rozwiązanie to z pewnością nie będzie
najpowszechniej wybieranym. Przyszli przedsiębiorcy chcący skorzystać z
bezpłatnego zaufanego profilu, muszą niestety udać się osobiście do urzędu
gminy aby go uzyskać po potwierdzeniu tożsamości.
W chwili obecnej podpis elektroniczny jest
usługą odpłatną, tzn. trzeba go po prostu zakupić. Podmioty oferujące tą usługę
– według rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki – to: Krajowa Izba
Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, MobiCert, Enigma S.O.I. Zasady gospodarki
wolnorynkowej powodują, iż koszty takiej usługi są zróżnicowane. Oczywiście
rolę odgrywają przede wszystkim ważność podpisu i rodzaj urządzenia do jego
składania.
Bezpłatnym, choć wymagającym poświęcenia
czasu, jest wspomniany tzw. profil zaufany. Stanowi on odpowiednik podpisu
elektronicznego, gdyż jest on weryfikowany za pomocą certyfikatu
kwalifikowanego. Aby go jednak uzyskać, należy osobiście udać się do urzędu
gminy celem weryfikacji tożsamości. Wizytę należy poprzedzić zalogowaniem na
platformie ePUAP i wypełnieniem wniosku o założenie profilu.
Czy jesteśmy skazani tylko na sieć?
Poza możliwością złożenia wniosku on-line,
można również wydrukować wypełniony on-line wniosek i złożyć go osobiście w
gminie. Dopuszczalne jest również pobranie i wypełnienie wniosku w tradycyjnej
papierowej formie i – analogicznie – złożenie go w gminie. Wysłanie
wypełnionego wniosku do gminy drogą pocztową – listem poleconym – również jest
jedną z możliwości, jednakże w tej sytuacji podpis wnioskodawcy musi być
potwierdzony notarialnie. W sytuacjach określonych w niniejszym ustępie gmina
dokonuje wprowadzenia danych do systemu elektronicznego.
Wraz z wnioskiem należy złożyć oświadczenie
– pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia– iż
w stosunku do wnioskodawcy nie zostały orzeczone zakazy.
Pod warunkiem poprawnie złożonego wniosku,
wpis do CEIDG powinniśmy uzyskać z chwilą wprowadzenia danych do systemu,
jednakże nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku.
Zmiany danych można wnosić w terminie 7 dni liczonych od dnia złożenia wniosku.
W zależności od formy w jakiej złożymy
wniosek będzie zależała droga jego uzupełnienia ewentualnie poprawienia zmian.
W przypadku wniosku składanego on-line, system niezwłocznie poinformuje o
błędach. W przypadku złożenia wniosku w urzędzie gminy, organ wezwie do jego
uzupełnienia lub korekty w terminie 7 dni roboczych.
Kiedy zaczynamy działalność?
Podjąć działalność co do zasady można zatem
w dniu złożenia wniosku, jednakże dopuszczalne jest określenie innej daty
rozpoczęcia działalności.
Jedno okienko czy kilka wycieczek po
urzędach?
Warto zaznaczyć, iż NIP wnioskodawcy
stanowi numer identyfikacyjny w bazie CEIDG. Tym samym z chwilą rozpoczęcia
działalności gospodarczej NIP osoby fizycznej staje się NIP nowego
przedsiębiorcy.
Wnioskodawca w wniosku o wpis do CEIDG musi
ponadto zażądać: wpisu bądź zmiany wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego
Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON); zgłoszenia płatnika składek (albo jego
zmiany) w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, bądź
kontynuowania ubezpieczenia społecznego rolników stosownie do właściwych
regulacji; przyjęcia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania – podatek
dochodowy od osób fizycznych, karta
podatkowa, VAT (do wniosku można dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub
aktualizacyjne).
Zmiany nie wprowadzają żadnej rewolucji w
zakresie tzw. reglamentacji działalności gospodarczej, czyli wymóg uzyskania
koncesji, zezwoleń lub licencji w określonych dziedzinach pozostał bez zmian.
autor: Kancelaria Prawna Skarbiec