Zgodnie z wydaną
przez prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów decyzją, Polkomtel,
Polska Telefonia Cyfrowa, PTK Centertel oraz P4 stosowali niedozwolone praktyki
ograniczające konkurencję. Porozumienie operatorów dotyczyło współpracy z
operatorem telewizji mobilnej, wyłonionym w drodze przetargu. Członkowie
kartelu zobowiązani zostali do zaniechania praktyk niedozwolonych i zapłacą
łącznie ponad 113 mln zł kary nałożonej przez Urząd.
Jak nie wiadomo o
co chodzi, to…
- Postępowanie przeciwko ukaranym wszczęte zostało we wrześniu 2010
roku i powiązane było z wynikami przetargu na rezerwację częstotliwości
umożliwiających odbiór telewizji w telefonie komórkowym (DVB-H). Jego zwycięzcą
okazała się spółka Info-TV-FM, konkurująca w przetargu z konsorcjum Mobile TV
złożonym z operatorów komórkowych Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, PTK
Centertel i P4.-
Na
podstawie zebranych informacji uznaliśmy, że najwięksi operatorzy komórkowi, po
przegranym przetargu dzielącym częstotliwości, zawarli nielegalne porozumienie.
Uczestnicy kartelu ustalali sposób zachowania wobec wygranej spółki, wymieniali
między sobą poufne informacje oraz uzgadniali sposób publicznego kwestionowania
oferty wygranego – wyjaśnia Prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.
Na podstawie zgromadzonych przez Urząd
materiałów dowodowych ustalono, że członkowie przegranego konsorcjum uzgadniali
działania wobec zwycięzcy. Operatorzy porównywali proponowane im warunki
finansowe współpracy oraz dzięki narzędziom PR kwestionowali wiarygodność
oferty Info-TV-FM. W związku z tym UOKiK zadecydował, że działania te zaburzały
mechanizm skutecznej konkurencji, ograniczały wzajemną niepewność rynkową
operatorów oraz wstrzymały rozwój rynku hurtowego telewizji DVB-H, pozbawiając
tym samym konsumentów możliwości korzystania z telewizji mobilnej przez
telefon.
Za udział w niedozwolonym porozumieniu
przyjdzie zapłacić uczestnikom kartelu - Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa,
PTK Centertel, P4 – niemało, bo odpowiednio 33,4mln zł, 34mln zł, 35mln zł oraz
10,7 mln zł. Decyzja nie jest jednak prawomocna, operatorom przysługuje prawo
do odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Odwołania od decyzji
O zamiarze odwołania się od decyzji Urzędu
poinformowała już w wydanym oświadczeniu Polkomtel S.A., na blogu spółka
P4 oraz komentarzu do decyzji PKT
Centertel. W komunikacie prasowym P4, operatora sieci Play czytamy:
„Przedstawiona w uzasadnieniu UOKiK argumentacja nie wskazuje na jakiekolwiek
potwierdzenie zarzutów, że P4 czy jego reprezentanci byli zaangażowani w
rzekome niedozwolone porozumienie. Przedstawione argumenty bardzo wybiórczo i w
nieprecyzyjny sposób oddają stan faktyczny. Operator jest przekonany, że nie ma
żadnych dowodów, o zamiarze udziału czy udziale w jakiejkolwiek zmowie”.
Spółka PKT Centertel również poinformowała
o bezpodstawności decyzji wydanej przez UOKiK. Operator zapowiedział
opublikowanie dalszych informacji odnośnie decyzji, jednak wskazał, że nie
uczestniczył w zmowie, a decyzje przedsiębiorstwa podejmowane były zawsze
całkowicie samodzielnie i wynikały z nieopłacalności usług DVB-H.
Polkomtel S.A. zwraca natomiast uwagę na
niefrasobliwość Urzędu deklarując: „Urząd konsekwentnie pomija fakt, że spółka
świadcząca usługi telewizji mobilnej nigdy nie złożyła potencjalnym partnerom
wiążącej oferty na swoje usługi. A tylko taka oferta mogła być podstawą dla
nawiązania relacji biznesowych między podmiotami działającymi na konkurencyjnym
rynku. Dlatego Polkomtel nie mógł ani wstrzymywać rozwoju rynku, ani pozbawiać
konsumentów możliwości korzystania z usług, na które nigdy nie otrzymał
oferty”. ”Dzisiejsza decyzja UOKiK jest spóźnioną próbą przymuszenia podmiotów
działających na konkurencyjnym rynku do zachowań niezgodnych ze standardami
biznesowymi. W ocenie Polkomtel S.A. zarzuty podnoszone przez Urząd nie mają
oparcia w rzeczywistości.
Doświadczenia wszystkich krajów, w których
zaistniały podmioty oferujące usługi w standardzie DVB-H, wskazują, że było to
rozwiązanie nieefektywne technologicznie i ekonomicznie, wskutek czego
nastąpiło całkowite wycofanie się z jego stosowania. Polscy operatorzy
telefonii komórkowej mieli wystarczającą wiedzę na ten temat już w 2009 roku” –
argumentuje operator Plus.
Pytaniem, które należy zadać jest więc kwestia,
dlaczego operatorzy posiadając deklarowaną „wystarczającą wiedzę na ten temat
już w 2009 roku” zdecydowali się na utworzenie konsorcjum i udział w przetargu,
skoro rozwiązanie to uznawane było za „nieefektywne technologicznie i
ekonomicznie”?
autor: Piotr Głowacki