W szerokiej ofercie banków znaleźć można także
pakiety assistance. Jest to de facto ubezpieczenie, które niekiedy bank
przyznaje klientowi jako bonus za założenie konta lub nabycie karty płatniczej.
Eksperci Comperia.pl sprawdzili, na co konkretnie mogą liczyć klienci wybranych
banków oraz ile to kosztuje.
„Cieknący
kran? Zadzwoń do swego banku! Załatwimy to za Ciebie” – w taki sposób banki
starają się reklamować usługi,
których faktycznym świadczeniodawcą są towarzystwa ubezpieczeniowe. Klientom są
proponowane „dla zapewnienia komfortu i poczucia
bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych”. Któż z nas nie chciałby żyć
wygodnie i czuć się bezpiecznie, ilekroć wybierze się podróż lub opuści własne
mieszkanie? Dla takich osób stworzono usługę assistance.
Assistance, czyli
właściwie co?
Assistance to usługa ubezpieczeniowa,
umożliwiające skorzystanie z pomocy medycznej albo wsparcia fachowców
naprawiających urządzenia domowe czy samochód. Niektóre banki proponują także
ochronę dla Twojego domu. Oferty banków w tym względzie mogą być kuszące,
ale zapoznając się z nimi, zawsze trzeba się mieć na baczności. Warto dokładnie
zorientować się, jaka jest cena takiego pakietu. Jeśli posiadasz bezpłatne
konto, taka opłata za polisę waha się z reguły od 5 zł wzwyż (jeśli chodzi o
assistance domowe). Są banki, które przez pierwsze kilka miesięcy nie pobierają
opłat za usługę. Inaczej, gdy korzystasz z konta płatnego – wówczas często
polisa jest wliczona w koszty konta.
Nieświadomi
nie korzystają
Wiele osób korzystających z bezpłatnych pakietów
nie jest świadomych, jakie dokładnie usługi są im oferowane i w jakim
kształcie. Efekt jest taki, że z nich nie korzystają. Jeśli już zaczynasz myśleć
o skorzystaniu z assistance to dowiedz się, co ono wnosi. Ogólnie rzecz
ujmując, ubezpieczenie medyczne umożliwia wezwanie do domu lekarza czy
pielęgniarki. Assistance domowe często zawiera w sobie możliwość skorzystania z
usług ślusarza, elektryka czy hydraulika. Czasami w ramach polisy możliwe jest
naprawienie drobnej usterki w samochodzie. Jednak w zależności od banku, zakres
tych usług może znacznie się różnić. Uwaga! Domowy pakiet może być wykorzystany
jedynie na naprawy dokonywane w domu/mieszkaniu, które jest Twoją własnością lub
też, które wynajmujesz na podstawie legalnej umowy.
Ograniczenia
i limity
Dodatkowo polisy na ogół mają limity. Oznacza to,
że z usług danego fachowca można skorzystać w ciągu roku np. do 3 razy. Często
też jest podany górny limit wydatków, które pokryje bank. Przykładowo w
BNP Paribas w ciągu roku można 2 razy wezwać specjalistę od naprawy AGD - jego
wizyta jest darmowa, jeśli koszty naprawy nie przekraczają 300 PLN. Jeżeli są wyższe to trzeba dopłacić różnicę.
Tabela: Wybrane oferty pakietów
assistance
|
Jakie,
zdaniem banku, klient ma korzyści?
|
Jak
to działa?
|
Ile
to kosztuje?
|
Jakie
warunki trzeba spełnić?
|
Alior Bank – „Pomoc fachowcy”
|
- Ubezpieczenie bezpłatne dla klienta
- Wygoda i bezpieczeństwo w przypadku
zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń
|
Klient
musi zgłosić zdarzenie na infolinii Mondial Assistance
Bank
jest tylko pośrednikiem; klientowi z pomocą przychodzi Mondial Assistance)
|
0 PLN*
|
posiadać
ROR oraz
„Alior
Bank musi być głównym bankiem”***
|
BNP Paribas -
„Asystent w koncie”
|
- Możliwość uzyskania pomocy w różnego rodzaju kłopotach np. ze zdrowiem, z autem lub sprzętem AGD.
|
|
- Uzyskanie przez telefon informacji np. prawnych lub o kulturalnych
|
- Serwis Concierge
|
|
|
Klient
musi zadzwonić pod konkretny numer i zgłosić problem
Bank
w zamian oferuje klientowi darmową usługę.
|
0 PLN**
|
Otworzyć
konto osobiste – jeden z pakietów: M, L, XL
|
Toyota Bank – pakiet Tele Assistance
|
- Szybkie otrzymanie potrzebnych
informacji podróżnych
|
Klient
musi zadzwonić w razie potrzeby do banku.
Bank
udzieli mu informacji.
|
Miesięczna opłata 2 PLN*
|
Posiadać
kartę płatnicza i wykupić ubezpieczenie
|
Źródło:
porównywarka finansowa Comperia.pl
*
plus opłata tel.: zgodnie z taryfą operatora
**plus
opłata tel.: jak za rozmowy lokalne
***tj.
wpływy na rachunek, saldo zadłużenia lub saldo na produktach depozytowych na
określonym poziomie
Trzeba dodać, że nie ma tutaj całkowitej
dowolności – trzeba korzystać z usług specjalistów, których wskazuje bank. Co
więcej należy zorientować się, czy polisa obejmuje jedynie wizytę specjalisty,
czy też pokrywa np. koszt części, a robocizny już nie (albo na odwrót). Należy
bardzo uważnie czytać umowę, jaką podpisujemy z „bankowym” ubezpieczycielem –
może się bowiem okazać, że usterka np. instalacji elektrycznej jest naprawiana
przez fachowca, jeżeli powstała w wyniku naturalnych wyładowań atmosferycznych.
autor: Paweł Puchalski