Droga po kredyt hipoteczny jest długa i wyczerpująca.
Analitycy porównywarki finansowej wskazują krok po kroku kolejne zadania i
przeszkody czekające na osoby, które chcą pożyczyć od banku środki na zakup
nieruchomości.
Krok
pierwszy - zdolność kredytowa i znalezienie nieruchomości
Aby otrzymać kredyt, trzeba mieć satysfakcjonującą bank zdolność kredytową.
Początkiem drogi po kredyt powinna być zatem wizyta w kilku bankach, aby te
wstępnie skalkulowały, jaką kwotę byłyby w stanie pożyczyć.
Wiedząc na jaką sumę można liczyć od banków, oraz
uwzględniając swoje ewentualne wolne środki, wiadomo już, w jakich mniej więcej
widełkach cenowych można się poruszać poszukując nieruchomości.
Krok
drugi - umowa przedwstępna
Po znalezieniu odpowiedniego lokalu, podpisać należy umowę przedwstępną
(najbezpieczniej w formie aktu notarialnego). Zawarte będą w niej m.in. warunki
kupna-sprzedaży nieruchomości, termin płatności zań czy jej cena. Szczególną
uwagę należy zwrócić na termin płatności. Wszak od momentu zawnioskowania o
kredyt na zakup mieszkania do jego wypłaty minie dobrych kilka tygodni.
Krok
trzeci - w poszukiwaniu kredytu
Strony banków, rozmowy na infolinii, wizyty w oddziałach, korzystanie z usług
doradców kredytowych albo porównywarek finansowych - jest sporo sposobów
zorientowania się w warunkach ofert kredytowych banków. Niestety, nie jest to
proste, bowiem do przeanalizowania jest mnóstwo czynników i kosztów - wysokość
marży, prowizji, koszt wyceny nieruchomości, ubezpieczenia niskiego wkładu
własnego, warunki wcześniejszej spłaty kredytu, koszt produktów dodatkowych
(np. konta osobistego, karty kredytowej czy ubezpieczenia w zamian za obniżkę
marży).
Ponadto poszukiwanie jest o tyle trudne, że banki nie
mają ujednoliconych warunków kredytów, ale różnicują swoją ofertę w zależności
od konkretnego przypadku. Być może trzeba będzie też zweryfikować swoje
oczekiwania dotyczące warunków kredytowych, np. wydłużyć okres spłaty w celu
obniżenia miesięcznych rat, a przez to podwyższenia zdolności kredytowej.
Krok
czwarty - idziemy do wybranego przez nas banku
Po
zawarciu umowy przedwstępnej i przeanalizowaniu ofert banków, kupującego czeka
wizyta w oddziale wybranego banku w celu bardziej „konkretnych” działań. To
czas na negocjacje oferty. Następnie przyszłemu kredytodawcy należy dostarczyć
komplet wymaganych dokumentów, i złożyć wniosku o udzielenie kredytu
hipotecznego.
Niestety proces kompletowania dokumentów, które trzeba
przedstawić bankowi, jest czasochłonny. Każdy bank wymaga nieco innego zestawu,
niemniej podstawą jest zaświadczenie o zarobkach (i inne rozmaite dokumenty
wskazujące dochody i wydatki) oraz dokumentacja nieruchomości stanowiącej cel i
zabezpieczenie kredytu (m.in. umowa przedwstępna). Analizie zostają poddane
jedynie wnioski w 100 procentach kompletne, a więc możliwe, że kilkukrotnie
trzeba będzie coś poprawiać i uzupełniać.
Wnioskowanie o kredyt w kilku bankach może przyspieszyć
czas oczekiwania na środki, tym bardziej jeśli któraś instytucja ustosunkuje
się negatywnie do prośby o finansowanie. Odmową nie warto się zrażać - każdy
kredytodawca ma swój sposób oceny zdolności kredytowej i wiarygodności
finansowej klientów, i „nie” w jednym banku nie jest wcale znakiem, że w innym
również podejście zakończy się klapą. Zresztą często odmowa jest warunkowa - po
spełnieniu pewnych warunków wniosek znów może zostać rozpatrzony.
Krok
piąty – podpis na umowie
Jeśli zbędne kłopoty ominą kredytobiorcę i otrzyma on od banku pozytywną
decyzję kredytową, nie pozostaje już nic innego jak tylko podpisanie umowy
kredytowej. Uwaga! O tym, że umowę należy przeczytać bardzo dokładnie, nikogo
chyba nie trzeba zapewniać. Ale banki mają obowiązek za darmo udostępnić umowę
każdemu wnioskującemu do spokojnego przeglądnięcia w domu. Skorzystajmy z tego!
Uruchomienie kredytu następuje na warunkach określonych
w dokumencie po spełnieniu kolejnych wymogów. Należą do nich m.in. cesja na
bank z ubezpieczenia nieruchomości, dostarczenie kredytodawcy odpisu aktu
notarialnego, wniosku z sądu wieczystoksięgowego o wpis nowego właściciela i
hipoteki, czy opłacenie ewentualnej prowizji.
Krok
szósty – zabezpieczenie
Uruchomienie kredytu nie jest jednak końcem formalności. Gdy zostanie już
podpisana umowa przenosząca własność nieruchomości na kredytobiorcę, należy
ustanowić zabezpieczenie zobowiązania. W tym celu trzeba w odpowiednim wydziale
sądu złożyć wniosek o w ustanowienie hipoteki na rzecz banku w księdze
wieczystej nieruchomości.
Do czasu dostarczenia odpisu z księgi wieczystej z prawomocnym
wpisem, kredytodawca będzie pobierał tzw. ubezpieczenie pomostowe. Najczęstszym
robi to poprzez podwyższenie marży kredytowej.
autor: Mikołaj Fidziński