Spółki,
których akcje są dopuszczone lub ubiegają się o dopuszczenie do obrotu na rynku
regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
(GPW), podlegają na mocy prawa obowiązkom informacyjnym w największym stopniu
spośród wszystkich spółek publicznych. Rynek regulowany jako system
zapewniający koncentracje popytu i podaży wymusza, w celu zapewnieniu wszystkim
inwestorom powszechnego i równego dostępu do informacji, zachowanie zasady
pełnej transparentności.
Największą
wartość na rynku kapitałowym stanowi informacja. To właśnie informacja o
różnych zdarzeniach dotyczących spółek publicznych powoduje reakcje inwestorów
w postaci podjęcia decyzji inwestycyjnej kupna lub sprzedaży akcji. Celem
polskiego ustawodawcy jest zapewnienie równego dostępu do informacji o danej
spółce, które mogą wpłynąć na cenę akcji. Zapewnienie równego dostępu do
informacji to nic innego jak zapewnienie dostępu do informacji w tym samym
czasie dla wszystkich inwestorów, tak aby każdy miał równe szanse na podjęcie
właściwej dla niego decyzji inwestycyjnej. Poniżej zostaną omówione
poszczególne rodzaje obowiązków informacyjnych spółek publicznych (emitentów)
notowanych na GPW, jak również sposób oraz termin ich dostarczenia do
publicznej wiadomości.
I. Informacje poufne
Spółka,
której akcje zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym GPW jest
zobowiązana do równoczesnego przekazywania Komisji Nadzoru Finansowego („KNF”),
oraz do publicznej wiadomości informacji poufnych, w rozumieniu art. 154 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Czym
jest informacja poufna
Zgodnie
z przywołanym artykułem informacją poufną jest określona w sposób precyzyjny
informacja dotycząca bezpośrednio lub pośrednio, jednego lub kilku emitentów
instrumentów finansowych, jednego lub kilku takich instrumentów finansowych
albo nabywania lub zbywania takich instrumentów, która nie została przekazana
do publicznej wiadomości, a która po takim przekazaniu mogłaby w istotny sposób
wpłynąć na cenę tych instrumentów finansowych lub na cenę powiązanych z nimi
instrumentów finansowych.
Przykładem
informacji, które mogą być uznane za informację poufne jest np. podpisanie
kontraktu o znacznej wartości przez spółkę, zmiana strategicznych planów
inwestycyjnych czy podjęcie decyzji o podwyższeniu kapitału zakładowego. Przy
dokonywaniu oceny czy dana informacja ma charakter informacji poufnej jest
ustalenie czy po podaniu jej treści do publicznej wiadomości mogłaby mieć
istotny wpływ na cenę akcji spółki, której informacja dotyczy.
Znaczenie
dla inwestorów
Obowiązek
podawania do publicznej wiadomości informacji poufnych spełnia bardzo ważne
funkcje: Po pierwsze służy prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu cenowego
rynku, dzięki czemu kursy akcji na rynku są jak najbardziej zbliżone do ich
realnej wartości. Pozwala to inwestorom na podejmowanie odpowiednich decyzji
inwestycyjnych, które są oparte na prawdziwych i aktualnych informacjach. Po
drugie obowiązek upubliczniania informacji poufnych ma służyć przeciwdziałaniu
zjawisku insider trading, które
oznacza obrót instrumentami finansowymi przez osoby, które posiadają dostęp do
wewnętrznych poufnych informacji emitentów instrumentów finansowych i
wykorzystują te informacje przy podejmowaniu swoich decyzji inwestycyjnych.
Osoby takie posiadają przewagę informacyjną w stosunku do pozostałych
uczestników rynku i dzięki temu mogą osiągnąć ich kosztem nieuzasadnione zyski.
Termin
przekazywania informacji poufnych
Spółka
jest zobowiązana do przekazywania właściwym podmiotom informacji poufnych
niezwłocznie po zajściu zdarzeń lub okoliczności, które uzasadniają ich
przekazanie, lub po powzięciu o nich wiadomości, nie później jednak niż po
upływie 24 godzin. Ponadto emitent ma obowiązek umieścić treść informacji
poufnej w sieci Internet na swojej stronie, z wyłączeniem danych osobowych
osób, których te informacje dotyczą.
II. Informacje bieżące
Cechy
charakterystyczne i podstawa prawna
Kolejną
grupą obowiązków informacyjnych spółek publicznych jest przekazywanie
informacji bieżących. Informacje bieżące stanowią kategorię informacji, które
nie zawsze mają cenotwórczy charakter, ale
ustawodawca
uznał je za istotne z punktu widzenia oceny sytuacji prawnej i finansowej emitenta.
W
przypadku spółki publicznej, której akcje są przedmiotem obrotu na rynku GPW,
regulacje w tym zakresie zawiera Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19
lutego 2009 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych
przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne
informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem
członkowskim.
Numerus
clausus informacji bieżących
Wspomniane
Rozporządzenie reguluje w sposób kompleksowy informacje, które mają charakter
informacji bieżących i w związku z tym muszą zostać przekazane odpowiednim
podmiotom w formie raportu bieżącego. Raporty bieżące odnoszą się m. in. do
następujących zagadnień: zdarzeń obciążających w istotny sposób aktywa
emitenta, zdarzeń dotyczących podmiotów z grupy kapitałowej emitenta
wpływających na sytuacje finansową emitenta, zmian w strukturze kapitału
emitenta, kwestii dotyczących łączenia, podziału i przekształcenia emitenta,
zmian biegłego rewidenta, zmian we władzach zarządzających i nadzorujących
emitenta, zdarzeń korporacyjnych – zwołanych i odbytych walnych zgromadzeniach
oraz podjętych na nich uchwałach.
Raporty
bieżące powinny zawierać informacje odzwierciedlające specyfikę danej sytuacji
oraz powinny być sporządzone w sposób prawdziwy, rzetelny i kompletny. Jeżeli
specyfika zdarzenia wymaga podania dodatkowych informacji gwarantujących jej
prawdziwy, rzetelny i kompletny obraz, emitent jest zobowiązany do
zamieszczenia tych informacji w raporcie bieżącym.
Cel
wprowadzenia obowiązku przekazywania informacji bieżących oraz termin ich
przekazywania
Przekazywane
przez emitenta raporty bieżące powinny być przedstawione w sposób umożliwiający
inwestorem ocenę wpływu przekazywanych informacji na sytuacje gospodarczą,
majątkową i finansową emitenta. Wprowadzenie obowiązku przekazywania raportów
bieżących ma więc na celu umożliwienie inwestorom oceny finansowej spółki i
zadecydowaniu czy inwestycje w akcje tejże spółki mogą okazać się dla niego
korzystne i przynieść profity. Co do zasady emitent przekazuje raport bieżący
niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia
lub powzięcia o nim informacji przez emitenta.
III. Informacje okresowe
Rodzaj
raportów okresowych i realizowana funkcja
Niezależnie
od przekazywania raportów bieżących dotyczących aktualnej sytuacji emitenta
oraz wydarzeniach go dotyczących, emitent jest również zobowiązany do
przekazywania raportów okresowych, na które składają się: raporty kwartalne,
półroczne i roczne. Raporty okresowe mają na celu głównie zapewnić możliwość
dokonania analizy porównawczej w okresach sprawozdawczych, co pozwala ocenić
sytuacje finansową, w jakiej dana spółka się znajduje.
Prawdziwość,
rzetelność oraz kompletność informacji okresowych
Podobnie
jak ma to miejsce w przypadku raportów bieżących, raporty okresowe powinny
zawierać informacje odzwierciedlające specyfikę danej sytuacji oraz powinny być
sporządzone w sposób prawdziwy, rzetelny i kompletny. Jeżeli specyfika
zdarzenia wymaga podania dodatkowych informacji gwarantujących jej prawdziwy,
rzetelny i kompletny obraz, emitent jest zobowiązany do zamieszczenia tych
informacji w raporcie bieżącym. Przekazywane przez emitenta raporty bieżące
powinny być przedstawione w sposób umożliwiający inwestorem ocenę wpływu
przekazywanych informacji na sytuacje gospodarczą, majątkową i finansową
emitenta.
IV.
Obowiązki w zakresie przejrzystości stosunków korporacyjnych
Spółka publiczna jest podmiotem prawa, którego cechą
charakterystyczną jest ciągła zmienność składu akcjonariatu. Dlatego w celu
zapewnienia potencjalnym inwestorom, jak i akcjonariuszom danej spółki,
możliwości zapoznania się ze strukturą akcjonariatu, ustawodawca nakłada na
spółkę publiczną obowiązek informowania o przekroczeniu przez poszczególnych
akcjonariuszy tzw. progów kwalifikowanych. Informację tą spółka jest obowiązana
przekazać niezwłocznie od momentu jej powzięcia, równocześnie do publicznej
wiadomości, Komisji oraz GPW. Wprowadzenie tego przepisu ułatwia uzyskanie
informacji o akcjonariacie danej spółki, co może mieć znaczenie przy
podejmowaniu decyzji inwestycyjnej przez zainteresowane podmioty.
V. Odpowiedzialność za naruszenie
obowiązków informacyjnych
Nakładanie
przez ustawodawcę obowiązków informacyjnych na spółki publicznie nie
odgrywałoby przypisanej im roli bez ustanowienia sankcji za ich naruszenie.
Podstawowym celem tego systemu sankcji jest zagwarantowanie sprawnego oraz
zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa prowadzenia przez spółki polityki
informacyjnej. Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych mają trojaki
charakter tj. administracyjny, cywilny oraz karny. Należy wskazać, że KNF
wnikliwie bada wszystkich przypadki naruszenia w zakresie przekazywania
obowiązków informacyjnych. W pierwszym półroczu 2012 rok KNF sześciokrotnie
nałożyła na różne spółki publiczne kary pieniężne o łącznej wysokości 500.000
zł za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków informacyjnych.
autor: Portal
Skarbiec.Biz